Din Renastere si pana acum, desenul isi pastreaza proprietatea ca fiind la indemana pentru notarea primei idei, insa acesta poate fi dus mai departe. Suntem partasi la o renastere a desenului, un moment in istoria recenta cand artistii il pot alege ca mediu principal, cu increderea ca munca lor nu va avea de suferit in statut. In Arta Contemporana se fac remarcati si apreciati artisti a caror practica este fundamentata pe desen ca mod de expresie. In cazul subsemnatei, desenul este nucleul muncii mele de ilustrator.
Dezvoltarea tehnologiei a dus la perfectionarea materialelor si instrumentelor de lucru si mentine popularitatea de care se bucura acest limbaj. Astfel dispunem astazi foarte facil de produse de calitate superioara, la preturi accesibile.
Experimentarea cu diverse materiale si suporturi este singura modalitate prin care, ca grafician, am cercetat si gasit solutii care sa se plieze armonios pe viziunea artistica.
Acesta ar fi sfatul pe care il ofer tuturor celor ce se afla la inceput de drum: nu ezitati sa experimentati jucandu-va si nu fiti descurajati daca rezultatele nu sunt imediate.
In cele ce urmeaza, voi impartasi cateva preferinte personale.
Pe parcursul anilor de studiu, am lucrat cu numeroase tehnici specifice graficii, iar in cele din urma am ajuns la cateva asocieri cu care lucrez bine: desenul in grafit, in tus si tehnici mixte.
Creionul cu mina de grafit este disponibil in grade pornind de la dur, care produce un gri deschis, pana la moale, gri inchis spre negru. Creionul HB este adesea folosit pentru schite si desene preliminare, urmat de creioane 3B-5B pentru tonuri medii pe scara griurilor si creioane 8-9B pentru tonurile cele mai inchise.
Desenul in tus este o tehnica ce a necesitat mai mult exercitiu, dar de care m-am atasat repede. Ea poate fi utilizata ca atare, insa adesea prefer sa o asociez cu alte materiale, precum creionul de grafit sau cel acuarelabil, culori acrilice sau tempera-guache.
Finelinerele si lucrul in penita „stralucesc” cel mai bine in cazul in care doriti sa obtineti texturi si valoratie prin suprapuneri consecutive de straturi de linie. Tehnica de valoratie „cross-hatching” este bine-cunoscuta si utilizata cu succes de catre mari artisti (a se vedea Rembrandt van Rijn, Albrecht Dürer, Gustave Dore, etc.) cu rezultate spectaculoase! In maniera proprie, utilizez genul acesta de hasura pe un fond construit din cerneala diluata in diferite tonuri.
In grafica traditionala, principalul suport de lucru este hartia, ale carei proprietati sunt la fel de importante, in rezultatul final, ca tehnica si subiectul ales. Voi prezenta pe scurt cateva trasaturi pe care le iau in considerare cand aleg suportul pentru desen si ilustratie: textura, gramajul, culoarea (nuanta).
Textura unei hartiei joaca un rol esential. In functie de subiectul pe care vi l-ati ales, ea poate sa fie avantajoasa sau, dimpotriva, sa ingreuneze obtinerea efectului dorit. Din propriile incercari, am ajuns la concluzia ca un grad mediu de texturare a hartiei este ideal pentru lucrul in grafit, deoarece permite o buna aderare a acestuia la foaie, acoperire uniforma si o gama larga si variata de tonuri.
Factorul grosime (weight) al hartiei este strans legat de tehnica pe care o utilizati. Daca doriti sa lucrati cu tus, acuarela, sau orice alt mediu lichid, o optiune potrivita este hartia din spectrul heavyweight/cold-pressed.
Alegerea mea in aceasta privinta este hartia Heavyweight Cartridge Paper, Seawhite (220 gsm, textura medium-neteda, ideala pentru grafit si tehnica mixta) si Watercolor Paper, Seawhite (350 gsm, textura high, pentru lucru cu straturi suprapuse). Hartia neteda si subtire este ideala pentru schite si desen tehnic sau lucru cu fineliner.
Puteti folosi culoarea si nuantarea hartiei ca parte din subiectul pe care il abordati.
Pentru tehnicile de gravura sunt recomandate hartii de calitate superioara si grosimi mari, ce suporta imbibare cu apa si presiune mare. Hartia pentru acuarela si gravura (tip watercolor) are o buna absorbtie a cernelii, este rezistenta in procesul de imprimare, chiar si repetata, si permite corecturi si interventii ulterioare.
In procesul meu de lucru am luat in calcul toti acesti factori si am ajuns la solutii care cred ca se potrivesc viziunii si personalitatii mele artistice.
Pentru o mai buna vizualizare a celor descrise mai sus, am creat un exercitiu pe patru tipuri de hartie existente in magazinul Craftmall.ro. Instrumentele folosite pe toate mostrele sunt:
- creioane de grafit (HB, 2B)
- fineliner (0.6 grosime, Uni Pin)
- cerneala India Ink (Scola)
- Heavyweight Cartridge Paper (220 gsm, usor texturata) Seawhite of Brighton
- Watercolor Paper (350 gsm, textura pronuntata) Seawhite of Brighton
- All-Media Cartridge Paper (140 gsm, neteda) Seawhite of Brighton
- Bristol Board (240 gsm, extra neteda) Seawhite of Brighton
Despre autor:
Andreea Zabulic a studiat ciclul de licență la specializarea Grafică, de la Facultatea de Arte Vizuale și Design a Universității Nationale de Arte “George Enescu” și în prezent își continuă studiile ca masterand la aceeași specializare și instituție. La activ are participări expoziționale în grup sau individual, tabere, festivaluri și rezidențe artistice. Dintre acestea se disting, Salonul annual “Artis”, salonul “Atelier 35”, participări anuale la Festivalul Internațional al Educației (Iași), Festivalul Național Sudențesc „Vizualia” (Cluj-Napoca), diploma de onoare din partea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova în cadrul Bienalei Internaționale de Gravură, Chișinău, 2019.
One thought on “Desenul artistic: despre materiale, tehnici si suporturi de lucru”