Prepararea panzei: ce trebuie sa stii despre Sigilant, Gesso, Grund

Sigilant, grund, gesso sau primer sunt termeni care desemnează suprafața unei picturi aflate între suport (pânză, lemn sau hârtie) și culoare. Există o oarecare confuzie cu privire la acesti termeni – grund, gesso și fond – care sunt adesea folosiți interschimbabil, deși nu întotdeauna corect, ceea ce poate contribui la confuzie. Tipul de fond pe care îl alegeți poate fi un aspect important în ceea ce privește
procesul de pictură. Capacitatea de absorbție a unui fond este cel mai important factor de luat în considerare. În cea mai mare parte a istoriei picturii în ulei, fondurile neabsorbante pe bază de ulei neabsorbante au fost standardul.

Ce este Gesso?

Gesso este baza unei picturi în ulei sau acrilic. Alegerea pe care o facem determină în mare parte modul în care se va simți pictura, posibilitățile de realizare și modul în care vor arăta culorile noastre atunci când pictura este uscată. Dacă sunteți la început de drum în pictură, este posibil să nu fi auzit de gesso. Este un tip de medium alb pe care mulți artiști o folosesc ca primer (primul strat) pe picturile lor pe pânză.

Gesso pentru artiști este produs din pigment alb (dioxid de titan), praf de cretă albă (carbonat de calciu) și un “liant” – în mod normal, polimer acrilic. Un gesso acrilic fabricat din polimer sintetic conferă o textură plastică. O suprafata absorbanta și însetata poate cauza culori intunecate și desaturate. Un fond cu nervuri (tooth) ajută la prinderea vopselei de pe pensulă, în timp ce o suprafață netedă se pretează la realizarea de linii cu detalii fine.

Din punct de vedere tehnic, Gesso se referă doar la amestecul tradițional de clei de iepure și gips sau cretă, aplicat în mai multe straturi subțiri pe panouri de lemn, la cald.

Un fond de dispersie acrilică se numește, de obicei, fie gesso acrilic, fie primer acrilic și poate îndeplini rolul de sigilant, grund și primer, toate într-unul singur. Acesta sigilează suprafața, aderă la suprafață chiar mai bine decât ar face-o vopseaua acrilică și oferă un fond pe care se poate picta. Poate fi aplicat direct pe un suport, fără a fi nevoie de o aplicare prealabilă a mărimii. Cele mai multe pânze întinse gata pregătite sunt “Universal Primed”, ceea ce înseamnă că au un fond acrilic, astfel încât puteți picta pe ele cu vopsea în ulei sau acrilică.

Vopseaua acrilică poate fi folosită în strat gros pentru a avea un aspect asemănător cu cel al vopselei în ulei sau într-un mod mai fluid, asemănător cu acuarela. Dacă folosiți acrilicele pe laviu, s-ar putea vi se para mai interesant un fond absorbant sau un fond de acuarelă interesant pentru a lucra.

Gesso acrilic transparent DYI

Se prepară prin amestecarea unui medium acrilic mat cu praf de marmură și apă. O proporție optima ar fi: patru părți de medium, o parte de praf de marmură și două părți de apă. Adăugarea a prea mult praf de marmură face gesso-ul să devină casant.

 

Ce este Sigilant aka Size/Sealer?

Sizing este metoda de etanșare a suprafeței picturii și de formare a unui strat barieră între suport și straturile de fond și de vopsea. Atunci când se aplică un strat de sigilant, acesta scade capacitatea de absorbție a suportului. În absența acestui strat, fibrele  suportului pot absorbi apa sau uleiul din grund și/sau din vopsea, ceea ce duce la putrezirea acestuia. Size este termenul pentru un adeziv de tip PVA diluat care pătrunde în fibrele pânzei, o face mai puțin absorbantă. Recomandam să folosiți acetat de polivinil (PVA) cu pH neutru – un amestec de aproximativ 25% PVA cu pH neutru și 75% apă – în locul adezivului tradițional din piele de iepure (Rabbit Skin Glue). Principalul avantaj al PVA este că nu absoarbe prea multă, dacă nu chiar deloc, umiditate din atmosferă, așa că stabilizează pânza mai bine decât o face cleiul de iepure. De asemenea, este mai ușor de preparat.

Acest lucru protejează fibrele de acizi, făcând ca suprafața să fie protejată (archival grade). Doar suporturile din pânză și hârtie au nevoie de sigilare. Panoul poate rezista la aciditatea culorilor de ulei și poate fi pregătit doar cu un Ground dedicat. PVA nu reabsoarbe umiditatea atmosferică.

Un sigilant PVA poate fi preparat din polimer acrilic, acrilic și cazeină sau gelatină animală. Rețineți că există peste 50 de tipuri diferite de formulări de PVA (acetat de polivinil) și doar câteva sunt de o calitate suficient de bună pentru a realiza picturi permanente, deoarece au o aciditate scăzută, își păstrează flexibilitatea și au o schimbare redusă a culorii.

PVA pe pânză

Folosiți orice stil de pensulă pentru a aplica PVA pe pânză. Puteți aplica PVA înainte sau după întindere.

Un singur strat de PVA pe partea din față a pânzei este de obicei suficient pentru aplicare. Dacă pânza are o țesătură foarte deschisă care prezintă multe găuri fine atunci când este ținută în lumină, aplicați PVA atât pe față, cât și pe spate.

Dacă întindeți pânza înainte de a aplica PVA, asigurați-vă că pânza este întinsă uniform și strâns. PVA va strânge inițial o pânză întinsă atunci când este umedă, dar se poate slăbi puțin după ce se usucă. PVA nu va avea ca rezultat o diferență dramatică în ceea ce privește etanșeitatea pânzei, precum adezivul din clei de iepure.

Pentru pânzele întinse de dimensiuni foarte mari sau atunci când se utilizează pânză ușoară, aplicați PVA înainte de întindere. Pânzele ușoare pe cadre mai mari se pot îndoaie și/sau se pot încreți pe cadrul de întins atunci când se usucă. Pânza cu greutate mai mare are mai puțină tendință de a se îndoi sau de a se desface.

Se poate folosi apă și săpun pentru a curăța pensulele după aplicarea PVA.

PVA pe hârtie

Există hârtii care sunt deja sigilate și concepute pentru pictura în ulei. Hârtiile pentru tehnici umede, cum ar fi hârtiile pentru acuarelă, cele pentru tehnici mixte și unele hârtii pentru gravură, pot fi folosite pentru pictura în ulei, odată tratate corespunzător. Gamblin PVA poate fi utilizat ca un agent de etanșare în acest scop. Aspectul majorității hârtiilor se modifică foarte puțin odată ce PVA este complet uscat.

Doar partea hârtiei pe care urmează să fie pictată cu culori în ulei necesită sigilarea cu PVA. Pentru a limita încrețirea, unele hârtii pot necesita lipirea cu bandă adezivă pe un panou rigid înainte de aplicarea PVA. Lăsați hârtia sigilata să se usuce complet înainte de a îndepărta banda adezivă. Majoritatea hârtiei va necesita 2 straturi de PVA. Lăsați toată umiditatea să se evapore de pe hârtia proaspăt sigilata (aproximativ 24 de ore) înainte de a aplica Oil Ground și/sau culori de ulei.

Pictura doar pe PVA

PVA poate fi folosit ca fond de sine stătător, fără a utiliza un grund alb sau colorat peste el. Acest lucru poate fi folosit atunci când un pictor dorește să lase culoarea și aspectul natural al pânzei sau al hârtiei să iasă în evidență în anumite părți ale picturii în ulei. Deși PVA nu este în sine un primer, poate fi folosit în locul unui grund de acoperire alb pentru a proteja pânza de aciditatea culorilor în ulei.

În aceste scenarii, ar trebui să aplicați două aplicări de PVA pentru a ajuta la reducerea absorbției pânzei dumneavoastră. PVA este formulat pentru a se aplica în strat foarte subțire, fără a umple textura naturală a pânzei.

PVA Gamblin este disponibil în următoarele dimensiuni: 8.5 fl oz, 33.8 fl oz. O sticlă de 8 oz de PVA acopera aproximativ 0,9 mp.

Ce este Grund aka Ground?

Ground reprezintă o bază puternică, lucioasă și neabsorbantă pentru picturile în ulei. Gamblin Ground este formulat din rășină alchidică, dioxid de titan și carbonat de calciu – dioxidul de titan conferă opacitate, în timp ce carbonatul de calciu conferă nervuri (tooth) pentru o aderență puternică a culorilor.

Gamblin Oil Paint Ground creează un strat de bază mai strălucitor și mai puțin absorbant în comparație cu grundurile gesso acrilice, ceea ce înseamnă că straturile de culoare în ulei de deasupra își vor păstra mai bine saturația si luminozitatea. Datorită încărcăturii mai mari de pigmenți, Gamblin Ground este mai gros decât gesso acrilic și necesită mai puține straturi și tehnici de aplicare diferite.

Gamblin Ground:

  • poate fi utilizat pentru a acoperi o pictură veche. Aceasta este o modalitate economică de a reutiliza pânzele sau panourile atunci când pictura nu a ieșit așa cum ați sperat;
  • poate fi aplicat direct peste o pânză sau un panou grunduit cu gesso acrilic pentru a oferi o suprafață albă și strălucitoare, pentru a reduce absorbția și pentru a îmbunătăți saturația culorilor.
  • poate fi amestecat cu culori de ulei pentru a crea un fond colorat. A începe cu un fond colorat vă poate ajuta să explorați mai multe posibilități în lucrările dumneavoastră.

Gamblin Ground este disponibil în următoarele dimensiuni: 8 fl oz, 16 fl oz, 32 fl oz. O cantitate de 8 fl oz. de Oil Ground va acoperi 1.12 mp de pânză cu o aplicare in două straturi subțiri. Gamsol este recomandat pentru curățarea uneltelor dumneavoastră după utilizarea Oil Ground.

 

Este nevoie să aplic gesso pe pânza mea dacă aceasta este pregrunduita din fabrica?

Grunduirea pânzei brute de mai multe ori este o necesitate absolută, dar cum rămâne cu pânza care a fost pre-primată (adesea cu 3 straturi de gesso) în fabrică? În acest caz, concepția comună este că pânza este gata de utilizare. Deși acest lucru poate fi adevărat, pânza este inca “vizibila”, ceea ce înseamnă că este necesar un număr bun de straturi pentru a o uniformiza. De asemenea, nu cunoaștem calitatea gesso-ului folosit în fabrică.

Prin urmare, ca regulă generală, este prudent să aplicați cel puțin o dată gesso pe pânza pregătită în prealabil – mai mult dacă intenționați să folosiți vopsele de ulei. Astfel veți obține rezultate optime. Aplicarea gesso-ului devine mai importantă atunci când lucrați pe pânze mai mari, unde există mai multe șanse de a avea mici imperfecțiuni de suprafață care ar putea necesita netezire.

Aplicarea prin răzuire poate ajuta la umplerea găurilor unei pânze mai puțin țesute. Se aplică 2 – 4 straturi pentru a sigila suportul de culoarea în ulei. Fiecare strat poate fi aplicat imediat ce cel anterior este uscat la atingere.

Un fond poate fi aplicat cu o pensulă, cuțit de paleta sau cu rola de vopsit. Fiecare strat poate fi aplicat imediat ce stratul anterior este uscat la atingere.

Cateva sfaturi despre gesso:

  • Lăsați gesso să se usuce între straturi, apoi șlefuiți ușor pânza și îndepărtați praful înainte de a aplica următorul strat. Slefuirea trebuie facuta si dupa aplicarea primului strat de sigilant. Șlefuirea pânzei în această etapă este importantă – va rupe fibrele pufoase și va netezi orice noduri și neregularități – așa că nu săriți peste acest pas.
  • Straturile de gesso acrilic alb trebuie aplicate în strat subțire.
  • Asigurați-vă că gesso-ul este aplicat uniform pe suprafața pânzei, astfel încât găurile să fie umplute. Cel mai eficient mod de a aplica gesso este cu o rolă de 4 inch (este mult mai rapid și veți obține un strat mai uniform decât cu o pensulă.)
  • O pânză de in cu textură medie necesita aproximativ patru straturi de grund (un strat de sigilant, două straturi de gesso acrilic și un strat de grund de ulei).
  • Mărcile de grund pentru pictura în ulei au formulări și timpi de uscare diferiți: Winsor and Newton Oil Painting Primer se usucă complet în două zile la temperatura camerei, Gamblin Oil Painting Ground durează aproximativ o săptămână.
  • Culorile de tip tempera, guache, acuarela necesita un gesso absorbant, spre deosebile de cuorile de ulei si acrilice.

 

Pot să diluez Gesso cu apă?

Gesso variază în densitate între diferitele mărci existente. Unele care sunt groase și grunjoase pot fi mai dificil de aplicat uniform și pot fi mai ușor de subțiat.

Gesso acrilic, poate fi diluat cu 10% apă, in functie de consistenta initiala. Nu uitați că gesso-ul acrilic este deja pe bază de apă, așa că dacă adăugați prea multă apă îi puteți compromite eficiența. În general, nu se recomandă diluarea cu mai mult de 15% apă. Este de remarcat faptul că gesso diluat, deși este mai ușor de aplicat, va fi mai transparent.

Mulți artiști nu apreciază acest lucru și preferă un finisaj cu opacitate ridicată. Ar trebui să țineți cont de acest lucru înainte de a decide dacă să diluați sau nu sau cât de mult să diluați.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.