Glosar de termeni folositi in pictura

Ne-am gandit ca poate ar fi util sa publicam un glosar cu termeni folositi in pictura utilizate in prezentarile materialelor pentru pictura, in special pe siteurile magazinelor de arta deoarece majoritatea descrierilor acestor produse sunt in limba engleza si poate ca nu sunt asa de familiare si cunoscute de toata lumea.

Ne-am bucura sa avem si contributia voastra la acest glosar, scriind termenul sau termenii intr-un comentariu.

A

Alkyd: Alchid – Rășina alchidică este un ulei polimerizat termic. Polimerizarea nu este altceva decât legarea moleculelor individuale în lanțuri. Rășinile alchidice sunt fabricate din mai multe uleiuri. Rășinile alchidice pe bază de ulei de soia sunt cele utilizate în principal în materialele artiștilor, deoarece au toate proprietățile excelente ale alchidelor, dar își păstrează cel mai bine culoarea, mult mai bine decât uleiul de in

Alla Prima – Tehnica de pictură în ulei în care întreaga pictură este realizată într-o singură ședință.

B

Binder: Liant – Substanța dintr-o vopsea care ține împreună (leagă) pigmentul și face ca vopseaua să adere la suport.

Blending: Amestec – Amestecul este o tranziție treptată între două culori. De obicei, amestecați vopselele atunci când ambele culori sunt umede pentru a crea o tranziție cât mai lină. Pe măsură ce vopselele se usucă, amestecul devine o problemă. Acest lucru este mai vizibil în cazul vopselelor acrilice, deoarece acestea se usucă mai repede. Amestecul eficient vă permite să treceți de la o zonă la alta a picturii cu mai puțin contrast.

C

Canvas: Pânză – Pânza este suprafața pe care se pictează. Cele mai mari două categorii de pânze includ pânza de bumbac și pânza de in.

Campitura – Un ton uniform, opac și plat, aplicat pe pânză prin amestecarea pigmentului colorat cu un strat de grund de gesso alb pentru a crea un fond colorat colorat colorat.

Chiaroscuro: Clar-obscur – Cuvânt italian care înseamnă literal “lumină-întuneric”, folosit pentru a descrie echilibrul abil al luminii și al întunericului într-o pictură cu contraste puternice pentru a crea un efect dramatic.

Chroma: Croma – Intensitatea sau puritatea relativă a unei nuanțe în comparație cu cenușiul sau lipsa de nuanță.

Cotton Duck – Este un tip de material textil folosit la pânză. Sună ciudat, dar “rață” provine din cuvântul olandez “doek”, care înseamnă carpa.

Curing: Maturarea – Pe măsură ce vopseaua acrilică se usucă, se întărește. Uscarea este perioada de timp necesară pentru ca vopseaua acrilică să fie complet fixată și permanentă.

E

Etching: Gravură – Tehnică de gravură în care se realizează un desen printr-un strat de ceară pe o placă metalică, care este apoi introdusă în acid pentru a roade (grava) metalul acolo unde a fost descoperit. Placa este apoi tusata și imprimată.

F

Fat/ Grăsime – Termen utilizat pentru a descrie conținutul ridicat de ulei din vopseluri și mediumuri.

Fat-Over-Lean/ Gras pe Slab – O tehnică care vă permite să construiți o pictură care este flexibilă, astfel încât în timp vor exista mai puține crăpături. Straturile inferioare ale unei picturi trebuie să fie mai slabe (mai putin grase) decât straturile superioare.

Film: Pelicula – Dacă un strat fin de vopsea sau lac s-a întărit, atunci acesta se numește peliculă. Atunci când aveți prea puțin liant în vopsea, se poate crea o peliculă slabă de vopsea.

Flashpoint: Punct de aprindere – este cea mai scăzută temperatură la care vaporii unui material se aprind atunci când li se oferă o sursă de aprindere. Punctele de inflamabilitate mai ridicate sunt mai sigure.

G

Gallery Tone: Tonul galeriei – Culoarea gălbuie a picturilor vechi, cauzată de obicei de îmbătrânirea rășinilor naturale folosite în pictură sau în lac.

Glaze: Glazură – Termen utilizat pentru un strat subțire și transparent de vopsea. Glazurile sunt folosite unul peste altul pentru a construi profunzime și a modifica culorile într-o pictură. O glazură trebuie să se usuce complet înainte de a se aplica o alta deasupra.

Grisaille – O pictură monocromatică în ulei care este adesea folosită în underpainting.

Ground: Fond – Un material de acoperire, de obicei alb, aplicat pe un suport pentru a-l pregăti pentru pictură.

H

Hue: Nuanță – Culoarea percepută a unui obiect sau o combinație de pigmenți mai puțin costisitori care imită îndeaproape tonul de masă al unui pigment mai scump.

I

Impasto – Un stil de pictură caracterizat prin aplicarea unui strat de vopsea groasă și texturată, de obicei cu ajutorul unui medium.

Imprimatura: Impregnare – O pată inițială de culoare pictată pe un fond. Oferă pictorului un fond cu ton transparent, care va permite luminii care cade pe pictură să se reflecte prin straturile de vopsea.

L

Lean: Slab – Termen utilizat pentru a descrie conținutul scăzut de ulei din vopsele și mediumi. Diluarea cu solvent are ca rezultat un conținut mai mic de ulei.

Lightfastness: Rezistența la lumină – Rezistența la lumină a unei culori sau a unui pigment reprezintă cât de permanent este acesta in timp (adica isi pastreaza caracteristicile) sau cât de puțin afectat de lumină. Culorile în ulei Gamblin Artist’s sunt clasificate în conformitate cu KEY-ul de rezistență la lumină al Societății Americane pentru Testare și Materiale (ASTM):

I – Rezistență excelentă la lumină
II – Rezistență foarte bună la lumină
III – Rezistență la lumină acceptabilă

M

Mass Tone: Ton de masă – Culoarea nediluată a unui pigment sau a unei vopsele pigmentate, cunoscută și sub numele de culoare de masă.

O

Oiling-Out – Aplicarea și ștergerea cu pensula a unui medium fluid diluat în ulei, o tehnică care poate fi utilizată pe tot parcursul procesului de pictură și înainte de lăcuire. Aceasta ajută la umezirea unei picturi uscate, făcând-o mai receptivă la următorul strat de vopsea, la restabilirea saturației culorilor și la reducerea absorbției suprafeței înainte de lăcuire.

P

Pigment – Pigmentul este substanța sau pulberea care alcătuiește culoarea unei vopsele. Pigmenții sunt fie organici (pe bază de carbon), fie anorganici (pe bază de minerale).

Plein Air – O pictură realizată în aer liber, mai degrabă decât într-un atelier. Termenul provine din franceză “en plein air”, care înseamnă “în aer liber”.

R

Rigid Support: Suport rigid – O suprafață de pictură neflexibilă. Cel mai adesea un panou din lemn.

S

Shade: Umbră – O culoare amestecată cu negru.

Sfumato – De la cuvântul italian pentru “fum”, sfumato este o tehnică de pictură în glazuri subțiri pentru a obține o atmosferă încețoșată, tulbure, reprezentând adesea obiecte sau peisaje care sunt percepute ca fiind îndepărtate de planul imaginii.

Sizing: Etansare – este metoda de etanșare a suprafeței picturii și de formare a unui strat barieră între suport și straturile de fond și de vopsea. Atunci când se aplică un strat de etansare, acesta scade capacitatea de absorbție a suportului. În absența acestui strat, fibrele  suportului pot absorbi apa sau uleiul din grund și/sau din vopsea, ceea ce duce la putrezirea acestuia. Size este termenul pentru un adeziv diluat care pătrunde în fibrele pânzei, o face mai puțin absorbantă. Recomandam să folosiți acetat de polivinil (PVA) cu pH neutru – un amestec de aproximativ 25% PVA cu pH neutru și 75% apă – în locul adezivului tradițional din piele de iepure (Rabbit Skin Glue). Principalul avantaj al PVA este că nu absoarbe prea multă, dacă nu chiar deloc, umiditate din atmosferă, așa că stabilizează pânza mai bine decât o face cleiul de iepure. De asemenea, este mai ușor de preparat.

Scumbling: Strat pe strat – O tehnică de pictură în care un strat subțire sau spart de culoare este periat peste un altul, astfel încât pete din culoarea de dedesubt să se vadă. Se poate face cu o pensulă uscată sau prin îndepărtarea bucăților de vopsea cu o cârpă.

Studiu – O pictură (de obicei de mici dimensiuni) care este folosită ca referință sau “prima schiță” pentru o altă pictură. Un studiu se poate referi, de asemenea, la o pictură care nu a ieșit.

Suport – Materialul propriu-zis sau suprafața pe care este creată o pictură, de exemplu; hârtie, pânză, panou.

T

Tint: Tentă – O tentă este orice nuanță (culoare) care a fost amestecată cu alb.

Tone: Ton – O culoare amestecată cu gri.

Torrit – Torrit Grey este vopseaua pe care Gamblin Colors o realizează din pigmentul reciclat colectat de la aparatul de filtrare a aerului Donaldson Torit. “Torrit” se poate referi în sens mai larg la orice amestec de vopsea sau pigment reciclat.

U

Underpainting – Stadiul inițial sau primul strat al unei picturi în ulei executat în mod obișnuit folosind un monocrom sau o culoare moartă ca bază pentru compoziție.

Undertone: Subtonul – Se referă la o culoare atenuată care poate fi văzută prin intermediul unei alte culori principale.

V

Value: Valoare – Luminozitatea sau întunecimea unei culori, mai degrabă decât culoarea propriu-zisă.

Varnish: Vernis – Un lac protejează o pictură de murdăria și praful din mediul înconjurător și poate fi îndepărtat în scopul curățării și conservării, Un strat final de lac de protectie care poate fi aplicat peste o pictură terminată.

Verdaccio – Denumire italiană folosită pentru a descrie un verde pământiu stins, utilizat pentru definirea valorilor tonale și pentru crearea unei picturi de bază monocrome complete.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.